Vánoce mohou být výrazně štědřejší. Češi věří nové vládě i ekonomice

Důvěra českých domácností v tuzemskou ekonomiku vyskočila v listopadu nejvýše od roku 2019. To se může promítnout i do předvánočního nakupování, takže letošní Vánoce mohou být výrazně štědřejší. Shodují se na tom ve svých komentářích pro Finanční a ekonomické informace (faei.cz) přední tuzemští analytici.
Domácnosti jsou optimistické, letošní Vánoce by mohly být výrazně štědřejší Ilustrační foto: Pixabay.com
Domácnosti jsou optimistické, letošní Vánoce by mohly být výrazně štědřejší Ilustrační foto: Pixabay.com

Podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) se důvěra spotřebitelů v tuzemskou ekonomiku v listopadu meziměsíčně významně zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 4,3 bodu na hodnotu 111,7. Je to nejvíce za posledních šest let.

„Zlepšení hospodářské situace v Česku v následujících dvanácti měsících dokonce očekává poprvé od října 2018 více respondentů než její zhoršení,“ sdělila Anastasija Neradová z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Podle Lukáše Kovandy, hlavního ekonoma Trinity Bank, se ukazuje, že si Češi od vznikající vlády slibují citelné zlepšení životní úrovně. Je to poprvé, co se důvěra spotřebitelů dostává na úroveň posledního předpandemického roku 2019.

„Zotavení v oblasti reálných mezd, které se příští rok vrátí na úroveň roku 2019, zlepšuje důvěru spotřebitelů již od loňska,“ poznamenal Kovanda pro faei.cz. Dalším důvodem jsou podle něj naděje, které veřejnost vkládá do nové vlády.

„Spotřebitelé míní, že nový kabinet podpoří jejich životní úroveň, a to i menším důrazem na další konsolidaci veřejných financí,“ uvedl Kovanda. Pokud jim tato nálada vydrží ještě měsíc, obchody se mohou těšit na adventní „žně“.

Podnikatelé brzdí optimismus

Lukáš Kovanda současně připomněl, že naopak důvěra podnikatelů za spotřebitelským optimismem zaostala. „Podnikatele a firmy trápí zejména zhoršení podmínek v tuzemském průmyslu,“ konstatoval ekonom.

Ten se podle něj potýká s dopady náročného mezinárodního prostředí, které charakterizuje zavádění nebývale vysokých cel zejména ze strany USA, klopotný výkon německé ekonomiky či růst konkurenceschopnosti asijských ekonomik.

Také ekonomka Jana Steckerová z Komerční banky si všimla, že indikátor důvěry se mezi podnikateli zhoršil – klesl o 3,5 bodu na hodnotu 99,9 bodu. „Důvěra podnikatelů se tak dostala pod svůj dlouhodobý průměr,“ uvedla Steckerová pro faei.cz.

Podnikatelé se podle ní obávají především výrazného zhoršení dynamiky výroby. Důvěra se v listopadu překvapivě zhoršila také ve stavebnictví (-7,7 bodu), které bylo doposud podporováno boomem v inženýrském stavitelství a velkými vládními zakázkami.

Ke zlepšení spotřebitelské důvěry uvedla, že by byla na místě opatrnost. „Neboť příliš nekoresponduje s vývojem mezd, jejichž tempo růstu zpomaluje. Náladu spotřebitelům však mohou vylepšovat vyhlídky na nižší ceny v oblasti energií a další benefity,“ sdělila Steckerová.

Motorem růstu jsou domácnosti

Podle Dominika Rusinka, hlavního ekonoma Patria Finance, aktuální data ČSÚ potvrzují, že hlavním motorem růstu české ekonomiky zůstává spotřeba domácností. „Tu pohání růst reálných mezd v kombinaci s podstatným zlepšením spotřebitelské důvěry,“ uvedl pro faei.cz.

Brzdou růstu naopak zůstává průmysl, který podle Rusinka přešlapuje na místě, a s viditelnějším – byť stále křehkým – oživením počítáme až v průběhu příštího roku. I tak v roce 2025 odhadujeme souhrnný růst české ekonomiky o 2,5 procenta, lehce nad naším dlouhodobým potenciálem,“ dodal ekonom.

Podle Radomíra Jáče, hlavního ekonoma společnosti Generali Investments CEE, je otázkou, nakolik lze slabší důvěru v průmyslu přisuzoval vlivu amerických cel a obecně vlivu globálních faktorů: Nálada v tuzemském průmyslu se totiž v uplynulých měsících zatím zlepšovala.

„V případě průmyslu totiž na jednu stranu stále trvá nejistota v souvislosti s cly uvalených ze strany USA, zároveň by ale tuzemský průmysl mohl profitovat z vyšších evropských výdajů na obranu a infrastrukturu,“ sdělil faei.cz Jáč.

Listopadový smíšený obraz

Růst důvěry mezi spotřebiteli naopak podle něj dobře odpovídá faktu, že kombinace nízké inflace a solidního růstu mezd v české ekonomice vede k růstu reálných příjmů domácností.

„Očekáváme, že se růst české ekonomiky, vyjádřený ukazatelem hrubého domácího produktu (HDP), letos zrychlí na 2,5 procenta po loňském růstu 1,1 procenta. Jedním z tahounů by měla být spotřeba domácností,“ poznamenal Jáč.

Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic, připomněl také to, že spotřebiteli poklesl počet těch, kteří v příštích dvanácti měsících neplánují žádné velké nákupy. „Spotřebitelé tak vykazují opravdu nadprůměrnou úroveň optimismu,“ uvedl Kymlička pro faei.cz.

S poklesem důvěry mezi podnikateli tak listopad přinesl podle něj smíšený obraz. „Z krátkodobého hlediska může tento sentiment přinášet nejistotu, ale silný spotřebitelský optimismus by mohl podpořit poptávku a přispět k růstovému impulsu v ekonomice,“ dodal Kymlička.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek