Nezavíráme! Hospody se perou s těžkými časy, mění otevírací dobu

Průzkum
Kvůli zvýšení DPH na čepované pivo mají hospody před sebou těžký rok s bojem o zákazníky a tržby. I tak ale letos plánuje uzavřít provozovnu jen dvě procenta z nich. Vyplývá to z průzkumu Plzeňského Prazdroje, jehož výsledky největší tuzemský pivovar poskytl Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz).
Daň z přidané hodnoty na čepované pivo vzrostla o jedenáct procent, některé hospody ale i tak nezdražily. Ilustrační foto: Plzeňský Prazdroj

Než úplně zavřít, hledají hospodští jiné možnosti, jak se vyrovnat s těžkými časy a optimalizovat svůj provoz. Průzkum mezi 3,4 tisíce provozovatelů například ukázal, že 11,5 procenta z nich buď omezí otevírací hodiny, nebo sníží počet otvíracích dní. A to především v zimních měsících, než přijde hlavní jarní a letní sezóna.

Hospody rovněž zvažují různé novinky a vylepšení svých služeb. Průzkum potvrdil, že právě odlivu hostů se provozovatelé obávají nejvíce. Druhou hrozbou je pro ně to, že zákazníci budou méně utrácet.

„Strach majitelů a provozovatelů hospod, že lidé přestanou chodit na jídlo a pivo, je citelný. Ale začátek letošního roku černé scénáře rozptýlil,“ řekl Roman Trzaskalik, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje.

„Na prodejích piva během prvních měsíců roku vidíme, že setkávání se s přáteli v hospodách je pro Čechy důležité a že nenechají ‚své podniky‘ padnout. Věřím, že tento pozitivní sentiment bude pokračovat i v dalších měsících a naplno se rozvine se začátkem zahrádkové sezóny,“ dodal.

PSALI JSME:
Vyšší DPH restaurace a hospody nepoloží

Za půllitr o 2,80 Kč více

Letošní data společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá největší podíl gastro zařízení v zemi, ukázal, že ani přes vyšší DPH (z 10 na 21 %, pozn. aut.) zatím nepřistoupilo ke zdražení čepovaného piva 38 procent restaurací a hospod, a ceny ponechaly na prosincové úrovni. Průměrné zdražení tak činí 2,80 koruny za půllitr.

Vedle vyšších nákladů trápí hospodské také nedostatek personálu. Necelá pětina provozovatelů má dokonce obavu, že pohostinství už není pro zaměstnance tak atraktivní. Proto je téměř desetina majitelů a provozovatelů hospod rozhodnuta, že si sami znovu obléknou výčepní zástěru nebo budou pomáhat na place s obsluhou, aby situaci zvládli.

Současní hospodští, kteří na trhu zůstali i po nepřízních spojených s covidem nebo vysokou inflací, ale rozhodně nejsou těmi, kdo by házel flintu do žita.

Mnohem častěji než na jakákoli omezování podnikání sázejí na vylepšení a rozvoj svých služeb, což jim pomůže zachovat přízeň zákazníků a přivede nové. Novinky letos plánuje zavést téměř jednadvacet procent hospod a restaurací,“ uvedl Roman Trzaskalik z Plzeňského Prazdroje.

PSALI JSME:
Když Češi šetří, odnesou to restaurace. Gastro čeká těžký rok

Nejvíce z nich chystá změny v nabídce jídel a nápojů, další pak plánují pořádat speciální akce pro zákazníky nebo budou vylepšovat interiéry či exteriéry svých provozů včetně zahrádek. Aktivním hospodským Prazdroj výrazně pomáhá.

„Celková částka, kterou na podporu hospod v letošním roce máme připravenou, je zhruba 450 milionů korun. Jde o kombinaci investic do výčepního vybavení, sklenic, spolufinancování nových fasád nebo úpravu interiérů,“ konstatoval Trzaskalik.

Nové překážky

Že majitele a provozovatele restaurací a hospod zařízení nečeká lehký rok, potvrdil pro FAEI.cz i Luboš Kastner, člen představenstva Hospodářské komory ČR a člen představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

„Gastronomie se nevrací do reálného růstu. Brzdí jej nové překážky. Zatímco 2023 byl rokem bojů s cenami energií a surovin, rok 2024 bude rokem boje zákazníků s vyššími cenami, které na ně gastro – zejména u nápojů – bude muset přenést kvůli vyšší DPH.“

A na cenách je to už v mnoha podnicích poznat, jak potvrzují data společnosti Dotykačka z počátku roku. „Zatímco loni v lednu jsme nezaznamenali téměř žádné meziměsíční posuny cen točeného piva nebo kávy, letos už v prvních týdnech pozorujeme nárůsty,“ řekl FAEI.cz Petr Menclík, ředitel Dotykačky.

PSALI JSME:
Češi omezují pivo, už ho nepijí každý den jako před pandemií

„Například průměrná cena dvanáctistupňového čepovaného piva byla v polovině ledna 57,80 koruny, zatímco ještě v prosinci se stejný půllitr prodával za průměrných 55,50 koruny,“ uvedl Menclík konkrétní příklad.

Nejdražší je tradičně Praha, kde nyní zaplatí milovníci piva za jeden 12° půllitr zhruba o dvanáct korun víc, než činí celorepublikový průměr. Naopak ve vesnické hospodě je cena oproti průměru skoro o devět korun nižší. Všude ale ceny poskočily oproti prosinci více než o dvě koruny na jedno pivo.

Meziměsíční nárůst cen mezi prosincem a první polovinou ledna zaznamenala společnost Dotykačka i u dalších nápojů, například u kávy nebo domácích limonád.

Prozatím nejsou nárůsty cen nijak dramatické – u kávy je to v průměru 2,5 procenta a u limonád 5,5 procenta. Dlouhodobé sledování trhu však naznačuje, že velká část podniků upravuje ceny později. Je tedy pravděpodobné, že rozdíly v cenách nápojů v nadcházejícím období ještě porostou.

PSALI JSME:
Vesnické hospody v ohrožení, Češi pijí málo piva

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Podpora rozvoje elektromobility pro podnikatele

Skupina ČEZ, která provozuje nejrozšířenější síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily a zajišťuje mj. kompletní servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů podepsala, spolu se společností ČSOB …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.