Zajímejte se více o havárie a poškození auta, než o počet jeho majitelů, radí odborník

Analýza
Zhruba u třetiny inzerovaných ojetin je falešně uvedeno, že jsou po prvním majiteli. To zvyšuje jejich cenu zhruba o pět procent. Znamená to, že kupující loni přeplatili skutečnou hodnotu bazarového vozu o více než tři miliardy korun. Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) o tom informovala společnost Cebia, tuzemská jednička v prověřování aut.
Po prvním majiteli? Nebo jich bylo více? Ale hlavně: Bylo bourané? Ilustrační foto: Pixabay.com

Prodávající tak využívají toho, že pro mnohé motoristy je při výběru ojetého vozidla patří mezi nejdůležitější kritérium to, kolik mělo předchozích majitelů. Pokud jen jednoho, pravděpodobnost jeho rychlého prodeje se výrazně zvyšuje. Proto se často tají, že původních vlastníků bylo více – i když je třeba auto ve velmi dobrém technickém stavu.

Podle společnosti Cebia se takto falšuje původ u 30 procent inzerovaných ojetin. „Pokud vezmeme v potaz, že se loni prodalo 671 tisíc ojetých aut při průměrné ceně 304 700 korun, dojdeme prostou matematikou k tomu, že loni kupující přeplatili skutečnou hodnotu prodaných ojetých aut o 3,07 miliardy korun, což je obrovská suma,“ upozornil Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Pátrání po majitelích

Zjistit, kolik mělo auto předchozích majitelů, není přitom jednoduché. Dosud bylo možné prostřednictvím originálního velkého technického průkazu aspoň zjistit, kolik mělo auto předchozích majitelů v České republice.

PSALI JSME:
Češi nemají na nová auta. Zajímají je čtyřleté ojetiny přes půl milionu korun. Škodovky to nejsou

Od letošního roku však byly technické průkazy nahrazeny jen jedním a informace o předchozích majitelích není k dispozici ani on-line na stránkách ministerstva dopravy či v jeho speciální aplikaci, která obsahuje informace z velkého technického průkazu.

„V systému pro prověření historie vozidla máme záznamy o evidenčních kontrolách, z čehož lze počet majitelů v České republice odvodit, ale není to vždy stoprocentní,“ poznamenal Martin Pojer. Dodal, že díky informacím o autech ze zahraničí lze někdy odvodit i počet majitelů vozu za hranicemi.

Podle společnosti Cebia se bude podíl aut, u nichž prodejci lžou o počtu předchozích majitelů, zvyšovat. „Hodně lidí na to slyší a možnost ověřit si pravdivost takové informace je velice omezená. Podvodníkům to hraje do karet,“ uvedl Pajer. Zdůraznil, že kupující by se měli více zajímat o havárie a poškození či skutečný stav najetých kilometrů než o to, kolik mělo auto majitelů.

PSALI JSME:
„Přivezte papírové techničáky, úřady doplní údaje,“ říká ministr dopravy

Cebia provozuje rozsáhlý systém pro prověření ojetých aut, který obsahuje miliardy záznamů z jejich historie. Prověřit se dá auto s českým i zahraničním původem. Kupující tak mohou zjistit, zda nemá auto stočený tachometr, jestli nebylo havarované, jaká je jeho servisní historie nebo jestli nebylo odcizené.

Polovina ojetin po nehodě

Ze statistik jiné služby pro motoristy – společnosti carVertical – zase vyplývá, že přibližně polovina prodávaných ojetých aut v České republice má za sebou nějaké poškození po nehodě. Z údajů, které má FAEI.cz k dispozici, vyplývá, že průměrná škoda mírně převyšuje 94 tisíc korun.

Podle carVertical mělo navíc přibližně pět procent prověřovaných ojetin stočený tachometr – v průměru o 78 480 kilometrů. A bezmála polovina automobilů se do České republiky doveze z jiných států. Průměrný věk vozidla zkontrolovaného na carVertical bylo zhruba deset let.

PSALI JSME:
Která ojetá auta se prodávají nejrychleji?

„Takové vozy již ztratily značnou část své hodnoty a mohou svádět nepoctivé prodejce k úpravě najetých kilometrů, aby tak zvýšili jejich prodejní cenu,“ uvedl Matas Buzelis z carVerticalu.

V žebříčku transparentnosti trhu s ojetinami se Česko umístilo na 13. místě mezi 25 sledovanými evropskými zeměmi. Trh s ojetými vozy je nejvíce transparentní v západní Evropě. Naopak na východě starého kontinentu je nejvíc podvodů s auty. Česko a Slovensko se pohybují ve středu žebříčku.

„Západní trhy a skandinávské země jsou obecně transparentnější než země ve východním křídle Evropy, a to především díky přísnější legislativě, menšímu počtu dovážených ojetých automobilů a vyššímu podílu hrubého domácího produktu na obyvatele. Zpravidla mají země se silnější ekonomikou mladší vozové parky a méně podvodů, jelikož kupující méně sahají po levnějších vozech,“ dodal Matas Buzelis.

PSALI JSME:
Stát loni přišel téměř o miliardu korun na daních kvůli pokoutným dovozům ojetin

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Speed Marathon 2024: Pokuty za více než 3,5 milionu

V pátek 19. dubna se na území České republiky uskutečnila celoevropská dopravně bezpečnostní akce s názvem Speed Marathon. Jejím cílem bylo především snížení dopravní nehodovosti a zvýšení bezpečnosti na pozemních …

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.