Novela zavádí možnost mimosoudního řešení sporů mezi prodejci a spotřebiteli za dohledu České obchodní inspekce (ČOI), zabývá se spotřebitelskými spory při on-line nebo příhraničních obchodech, i bojem proti nekalým praktikám, a umožňuje inspekci pořizovat záznamy při sledování činnosti tzv. šmejdů i bez jejich vědomí.
Spory mezi spotřebitelem a prodejcem dosud často končívaly před soudy, které jsou touto agendou zahlcené, a navíc soudní jednání bývá pro obě strany dlouhé, nákladné a přes zdánlivou jednoduchost s nejistým výsledkem.
Mimosoudní řešení sporu, pro obě strany bezplatné, bude začínat stížností spotřebitele podané na ČOI nejpozději rok po prvním kontaktu (reklamaci) s prodejcem. Inspekce vyzve prodejce k dodání podkladů a vyjádření a pak vede spor jako nestranná třetí strana formou odborných názorů o postavení, právech a povinnostech spotřebitele a prodejce až k jejich dohodě, k níž by mělo dojít do 90 dní.
Nadále se počítá s již existujícími systémy řešení spotřebitelských sporů ve specializovaných oblastech. Tedy zachovává v oblasti finančních služeb současnou působnost finančního arbitra, u pošt a telekomunikací Českého telekomunikačního úřadu a v oblasti energetiky Energetického regulačního úřadu. Naproti tomu zakazuje činnost všech soukromých subjektů v mimosoudních řízeních tzv. ADR (Alternative Dispute Resolution).
Více informací na http://www.faei.cz/dostupnejsi-ochrana-spotrebitelu-na-stole/